V roce 2016 dojde k podstatným změnám v měření emisí a jejich legislativě. Hlavní změnou bude postup průběhu měření emisí. Celková novela zákona se týká jak měření emisí, tak zároveň i provádění technické kontroly vozidla STK. Pro připomenutí jenom uvedeme, že pokud chcete získat platnou STK, tak musíte nejdříve projít změřením emisí. Měření emisí a STK se provádí jednou za dva roky (s výjimkou nových vozidel, kde jsou to 4 roky). Měření emisí je možno provést na stanicích SME. V některých případech je SME spojena s STK, ale mohou být i samostatně.
Jak bude probíhat měření emisí?
Samotné měření emisí spočívá v tom, že se na výfukový systém vozidla umístí sonda, která kontroluje spaliny. U naftových motorů se měří hodnota kouřivosti, u benzínových motorů se sleduje více parametrů, např. obsah CO, HC a další. Pro jednotlivá vozidla existují tabulky hodnot, které musí pro daný typ motoru a emisní normu splňovat. V tomto směru se nic nemění.
Již v průběhu roku 2015 však došlo ke změně metodiky měření vznětových motorů. U naftových motorů se měří zejména kouřivost. Maximální hodnota kouřivosti vozidla vyjádřená součinitelem absorpce je uvedena v technickém průkazu vozu. Do roku 2015 se k této hodnotě po mnoho let chybně připočítával koeficient +0,5 jako povolená tolerance. Tato tolerance je ale již započítána v údaji uvedeném v technickém průkazu, čímž se vlastně připočítávala dvakrát. Od 1. 1. 2015 je povinnost již tento koeficient nepřičítat, nicméně protože mnoho emisních stanic nemělo ještě aktuální software, bylo stanoveno přechodné období. V roce 2015 tak docházelo k absurdní situaci, že pokud vaše vozidlo trochu více kouřilo, už v lednu jste na některé stanici měření emisí, která již měřila podle nových hodnot, neprošli, zatímco podle staré metodiky ještě ano. Přechodné období ale skončilo k 30. 6. 2015 a od té doby by metodika měření měla být jednotná.
AUTOGAS - CENTRUM, spol. s r.o.
Mail: info@autogascentrum.cz
Telefon: +420 383 324 912
GSM: +420 606 659 530